7 nov Van Amsterdam naar Dubai in de Airbus A380-800
10 nov Abu Dhabi, de Sjeik Zayed moskee
11 nov Laatste dag in Dubai

7 nov 2012 - Van Amsterdam naar Dubai in de Airbus A380-800

Het is eind augustus 2012 en wij zijn onze vakantie voor het najaar aan het uitzoeken. Diverse bestemmingen passeren de revue maar we worden als een magneet naar India toegezogen, iedere keer weer. Tsja, we geven het eerlijk toe, we hebben ons hart aan Rajasthan verpand. Na wat surfen op internet vinden we een interessante aanbieding van luchvaartmaatschappij Emirates; een vlucht naar Dubai met de nieuwe Airbus A380-800 inclusief een stopover van een paar dagen in Dubai en een aansluitende vlucht naar Delhi. Dat lijkt ons wel wat en 10 minuten later hebben we geboekt.

Petra in het Roopangarh fortVandaag is het zover en in opperbeste stemming rijden we naar Schiphol. Het inchecken verloopt voorspoedig en al snel betreden we de Airbus A380-800, het grootste passagiersvliegtuig ter wereld. Sinds 1 augustus 2012 vliegt Emirates dagelijks met de Airbus A380-800 van Amsterdam naar Dubai. Het toestel bestaat uit 2 verdiepingen en biedt plaats aan ruim 500 passagiers. De bovenste verdieping is exclusief voor Business Class en First Class passagiers, de Economy passagiers (wij dus) zitten beneden.

De bovenverdieping moet super-de-luxe zijn compleet met een bar en privé cabines met douches maar hier kunnen wij helaas niks over vertellen want als Economy passagier mag je het bovendek niet betreden.

Ook wij hebben absoluut geen reden tot klagen. We hebben flink wat beenruimte, een uitgebreid entertainment systeem tot onze beschikking en het eten smaakt voortreffelijk. En wat ook erg leuk is; we kunnen onze vlucht “live” volgen want er zijn camera’s gemonteerd op de neus, de staart en de onderkant van het vliegtuig die beelden overzenden naar ons televisie schermpje. Hier maken we dankbaar gebruik van, vooral tijdens het opstijgen en landen. 6,5 uur later arriveren we in Dubai. Het is daar inmiddels 00.45 in de nacht maar buiten is het nog altijd 29 graden. We nemen een taxi naar Icon Hotel Apartments en duiken gelijk ons bed in.

8 nov 2012 - Do buy in Dubai, Dubai Mall & marina

Olie, rijkdom, enorme bouwprojecten, verzengende hitte en woestijn. Dat zijn de 1e dingen die bij mij opkomen als ik aan Dubai denk maar wat weet ik verder eigenlijk van Dubai? Eerlijk gezegd bar weinig! Dubai is de hoofdstad van het gelijknamige Emiraat Dubai, 1 van de 7 Emiraten die samen de Verenigde Arabische Emiraten vormen. Het land ligt op het Arabisch Schiereiland aan de Perzische Golf en grenst aan Saoedi Arabië en Oman. Elk Emiraat wordt bestuurd door een Emir of Sjeik en elk Emiraat heeft haar eigen regels en wetten.

Humayun's tombeDubai is een van de bekendste Emiraten en dankzij haar gunstige ligging is het altijd een belangrijk handelscentrum geweest. Lange tijd waren parels het belangrijkste exportproduct maar dit veranderde toen er in 1966 olie werd gevonden. Dankzij deze vondst ontwikkelde Dubai zich in een razendsnel tempo tot een rijke welvarende stad.

Ooit zullen de oliebronnen uitgeput zijn en men is zich daar goed van bewust in Dubai. Het oliegeld wordt daarom geïnvesteerd in toerisme en dat heeft geleid tot een aantal prestigieuze projecten zoals de Burj Khalifa, het hoogste gebouw ter wereld of de Burj al Arab, het meest luxueuze hotel ter wereld. En dan zijn er nog de kunstmatige eilanden voor de kust van Dubai die de vorm hebben van een palmboom of een wereldkaart.

Om al deze gigantische bouwprojecten te kunnen realiseren zijn er veel gastarbeiders aangetrokken uit voornamelijk India en Pakistan maar helaas werken zij maar al te vaak onder zeer erbarmelijke omstandigheden. Vanochtend valt ons direct 2 dingen op: 1) Dubai is een grote bouwput en 2) Dubai is een ware smeltkroes van culturen. Punt 1 ontdekken we zeer vroeg in de ochtend als we wakker worden van timmer- en zaaggeluiden, ons appartement blijkt aan een bouwplaats te liggen…. Punt 2 valt ons op als we de straat van ons appartement uitlopen en op zoek gaan naar de metro. We zien geen Emirati maar voornamelijk mannelijke Indiërs, we hebben bijna het idee dat we in India zijn aangekomen in plaats van een Arabisch land. Dubai heeft 2 miljoen inwoners waarvan 75% Expat is, dat verklaart een hoop.

In de brandende zon wandelen we naar het dichtstbijzijnde metrostation Union waar we de onbemande metro nemen naar de Dubai Mall. De metro van Dubai is echt een aanrader; goedkoop, veilig, schoon en erg punctueel want hij rijdt iedere 6 minuten. Er zijn 2 lijnen in gebruik, een rode en een groene lijn en waarschijnlijk komen daar in de nabije toekomst nog 2 lijnen bij. Wij zijn in ieder geval erg onder de indruk van dit vervoermiddel, hier kunnen we nog wat van leren in Nederland! Onze 1e stop van vandaag is de Dubai Mall, het grootste winkelcentrum ter wereld.

Humayun's tombeUrenlang slenteren we hier rond en inmiddels is ons duidelijk geworden hoe de stad aan haar naam is gekomen. Dubai spreek je uit als “Do Buy” en dat is echt van toepassing in de Dubai Mall want je kunt hier werkelijk shoppen tot je erbij neervalt. Er zijn maar liefst 1200 winkels en alle grote merken zijn vertegenwoordigd en zelfs de shopping malls van Las Vegas vallen hierbij in het niet.

Wij houden niet zo van winkelen maar vergapen ons vooral aan het prachtige stijlvolle interieur van het winkelcentrum (veel glimmend marmer en goud), aan de sfeervolle Arabische souk, aan het indrukwekkende indoor aquarium waar haaien rondzwemmen, aan de indoor ijsbaan en aan de mensen die hier rondlopen.

Mannen in witte gewaden worden vergezeld door vrouwen in abaya, enkellange zwarte jurken. Sommige vrouwen zijn volledig gesluierd, andere dragen alleen een hoofddoek. Verder lopen er veel Omani rond die we herkennen aan hun kenmerkende mutsen. En dan uiteraard al die toeristen. Opgedirkte luidruchtige rijke Russen, backpackers in korte broeken met tassen op hun rug en buik en complete gezinnen uit Amerika of West Europa. Het is een intrigerend geheel.

Van al dat geslenter hebben wij trek gekregen en wij gaan op zoek naar een restaurant. De Dubai Mall heeft een food court met etenskraampjes waar werkelijk van alles wordt verkocht maar het is hier wel erg druk en erg luidruchtig en wij geven de voorkeur aan een rustigere plek. Uiteindelijk belanden we bij The Noodle House waar we genieten van heerlijke vegetarische noodles en een ijskoude cola.

Hierna nemen we de metro naar de marina, de haven van Dubai. Als we daar aankomen valt er eigenlijk weinig te beleven maar zodra de zon ondergaat wordt het gezellig. De sfeervolle lantaarns gaan aan, de restaurantjes openen hun deuren en de wolkenkrabbers zijn mooi verlicht. Pas nu is de temperatuur aangenaam. We wandelen wat rond terwijl de meest heerlijke etensgeuren onze neus binnendringen. Het is erg verleidelijk om buiten op een terras plaats te nemen en te genieten van een maaltijd maar als we de prijzen zien hebben we plotseling geen trek meer. We nemen wat avondfoto’s en gaan terug naar ons appartement. Gelukkig kunnen we zonder moeite van kamer wisselen zodat we geen last meer hebben van de bouwgeluiden. Als we op ons bed ploffen ontdekken we hoe moe we eigenlijk zijn en het duurt niet lang voordat we beiden als een blok in slaap vallen.

9 nov 2012 - Naar de top van de Burj Khalifa

We worden pas om 09.30 uur wakker en dat is erg laat voor ons doen, blijkbaar moeten we toch nog even wennen aan het tijdverschil van 3 uur. Snel kleden we ons aan en na het ontbijt haasten we ons naar het metrostation. Helaas rijdt er vanochtend geen enkele metro omdat het vrijdag is, gebedsdag, dat hadden we kunnen weten. We gaan te voet verder en dat valt niet mee want het is heet vandaag, 35 graden in de schaduw en er staat geen zuchtje wind.

Humayun's tombeWe besluiten de goud- en kruidensouk te bezoeken maar deze is gesloten. Dan maar verder naar Heritage Village aan de overkant van de zoutwaterrivier de Creek en om daar te komen maken we gebruik van een abra. Een abra is een traditionele houten Arabische boot die dienst doet als watertaxi. We nemen plaats op een wiebelig bankje naast de lokale bevolking en laten ons naar de overkant varen. Het is heerlijk koel op het water en we vinden het jammer als we er zijn. Inmiddels hebben we onze twijfels of het Heritage Village wel geopend is vandaag en inderdaad, ook deze bezienswaardigheid is gesloten. Tsja, wat nu? Het is te heet om rond te slenteren en we besluiten weer naar de Dubai Mall te gaan. Daar genieten we van een portie noodles en hierna bewonderen we de Burj Khalifa, met 828 meter het hoogste gebouw ter wereld. De Burj Khalifa is in 2010 geopend en telt maar liefst 160 verdiepingen.

In deze wolkenkrabber bevinden zich kantoren, appartementen en een luxe hotel van Giorgio Armani. Het ontwerp van de Burj Khalifa is gebaseerd op een woestijnbloem en het is werkelijk een indrukwekkend staaltje architectuur.
Als toerist zijnde mag je naar het observatiedek "At The Top" en natuurlijk gaan wij dat ook doen. Sterker nog, we hebben vooraf via internet al kaartjes gereserveerd. Dat blijkt trouwens een goede keuze te zijn want als we op het besproken tijdstip in de rij staan voor de liften zien we dat alle bezoektijden zijn volgeboekt.

Een razendsnelle lift brengt ons naar de 124e verdieping op 452 meter hoogte. Niet helemaal naar de top, helaas, hoger mogen we niet. Het uitzicht vanaf het platform is indrukwekkend. Het heeft iets betoverends, vooral als de zon onder gaat en de lichtjes van de stad fonkelen. We blijven ruim 2 uur boven en gaan dan weer naar beneden waar we net op tijd arriveren voor de fonteinenshow die meerdere malen per avond aan de voet van de Burj Khalifa wordt gehouden. Het is de grootste fonteinenshow ter wereld, uiteraard. En eerlijk is eerlijk, het is een prachtige show. De fraai verlichte fonteinen dansen sierlijk op en neer op de maat van klassieke muziek. Als de show is afgelopen slaat bij ons de vermoeidheid toe en we nemen de metro terug naar ons appartement.

10 nov 2012 - Abu Dhabi - Sjeik Zayed moskee

Vandaag maken we een uitstapje naar Abu Dhabi, het grootste en rijkste Emiraat van de Verenigde Arabische Emiraten. Ons doel is de grote Sjeik Zayed moskee. Een paar jaar geleden hebben we foto's van deze imposante moskee gezien en onszelf toen voorgenomen deze moskee ooit met eigen ogen te aanschouwen. Nu we zo dichtbij zijn is het zonde om deze kans te laten schieten.

Helaas rijdt er geen metro naar Abu Dhabi en vanochtend zijn we aan het bekijken wat de beste manier is om er te komen. We hebben geen zin in een georganiseerde tour en een taxi is te duur. Auto huren misschien? Een medewerker van ons appartementencomplex vertelt dat er ook een bus rijdt van Dubai naar Abu Dhabi en we besluiten deze te nemen. Het is even zoeken naar de terminal en de juiste bus maar de mensen zijn vriendelijk en behulpzaam en een half uur later zitten we triomfantelijk in een luxe touringcar met airco, zachte stoelen, gratis wifi en zelfs eten en drinken aan boord. Tsja, we zijn natuurlijk in de Verenigde Arabische Emiraten, wat een luxe!

Zodra we de stad Dubai achter ons laten rijden we over een lange saaie snelweg dwars door de woestijn. De afstand tussen Dubai en Abu Dhabi bedraagt ongeveer 175 kilometer en onze bus doet er bijna 2 uur over. We worden afgezet bij de busterminal van Abu Dhabi en hiervandaan nemen we een taxi naar de Sjeik Zayed moskee. Als we daar aankomen stokt mijn adem in mijn keel, deze moskee lijkt zo uit de sprookjes van duizend-en-één-nacht te komen, prachtig!

Humayun's tombeDe moskee is vernoemd naar sjeik Zayed bin Sultan Al Nuhayyan, de grondlegger van de Verenigde Arabische Emiraten. Hij was tevens de opdrachtgever voor de bouw van de moskee maar helaas heeft hij de voltooiing in 2007 niet mee mogen maken omdat hij in 2004 is overleden.

De moskee is opgetrokken uit wit marmer en heeft 4 minaretten, 82 koepels en een mooie zuilengalerij. Er kunnen maar liefst 40.000 mensen tegelijkertijd bidden. Vanwege het witte marmer en de koepels doet het gebouw ons wel een klein beetje denken aan de Taj Mahal in India.

Bij de ingang van de moskee laten we onze schoenen achter en Petra mag alleen naar binnen in een abaya. De buitenkant van de moskee is al indrukwekkend maar dit geldt zeker ook voor de binnenkant. De vloer van de gebedshal is bedekt met het grootste tapijt ter wereld, gemaakt in Iran, en boven ons hoofd hangt de grootse kroonluchter ter wereld versierd met meer dan een miljoen Svarovski kristallen. Zeer indrukwekkend!

We blijven een paar uur bij de moskee. Het is een fijne rustgevende plek en we willen ook graag foto's maken als de zon minder hard is. Om 19.00 uur nemen we de bus weer terug naar Dubai en onderweg genieten we van een portie noodles, handig zo'n service aan boord. We hebben absoluut geen spijt van ons bezoek aan de Sjeik Zayed moskee en vinden het fantastisch om te zien dat het geloof, in dit geval de islam, ook in deze tijd nog zulke prachtige bouwwerken voortbrengt.

11 nov 2012 - Laatste dag in Dubai

Petra in het Roopangarh fortHet is onze laatste dag in Dubai en we hebben een druk programma in elkaar geflanst om nog zoveel mogelijk van de stad te zien. We beginnen met een bezoek aan de souks. Hier wordt van alles verkocht en vooral de kruidensouk is leuk maar te modern in mijn ogen en deze souks kunnen zeker niet tippen aan de traditionele levendige souks van bijvoorbeeld Marokko.

Hierna wandelen we langs de Creek naar Bastakiya. Aan de oever van de Creek liggen veel traditionele houten Arabische vissersboten die dhows worden genoemd. Anno 2012 worden ze nog altijd gebruikt om goederen te vervoeren en eerlijk gezegd had ik dat niet verwacht. Fascinerend om te zien! Bastakiya is de oude wijk van de stad, rond 1900 gesticht door Iraanse handelaren.

In alle rust slenteren we door de smalle straatjes en bewonderen de witte moskee en de gerestaureerde lemen huizen.  Sommige huizen hebben windtorens op het dak die moeten zorgen voor verkoeling.

In het Dubai museum leren we hoe de mensen vroeger woonden en leefden, ver voordat er olie werd gevonden. Het museum is mooi opgezet en zeker een bezoekje waard. Helaas blijkt Heritage Village ook vandaag gesloten te zijn vanwege onderhoud en ons volgende doel wordt de Mall of the Emirates. Niet dat we zo graag willen winkelen maar we hebben trek gekregen en de Mall is toch wel de beste (lees:goedkoopste) plek om te eten in Dubai. Ik heb zin in Indiaas maar we kiezen Libanees omdat we de komende 2 weken in India zullen doorbrengen. De Mall of the Emirates doet trouwens zeker niet onder voor de Dubai Mall. Ook hier vind je honderden winkels en restaurants en er is zelfs een heuse indoor skibaan met echte sneeuw en een zwarte piste, bizar om te zien zo middenin de woestijn!

Hierna gaan we op zoek naar een van de bekendste toeristische bezienswaardigheid van heel Dubai, de Burj al Arab, het enige 7-sterren hotel ter wereld. Vanaf de Mall of the Emirates lopen we richting kust maar het is lastig om bij het hotel in de buurt te komen. "Gewone" mensen zoals wij worden namelijk op afstand gehouden en krijgen slechts een glimp van het hotel te zien, ver weg vanachter een hek.

Petra in het Roopangarh fortHier nemen we geen genoegen mee want we hebben onze zinnen op een foto van het volledige gebouw gezet. We vervolgen onze speurtocht en belanden middenin een toeristische souk met winkels, hotels en restaurants. Vanaf deze plek zien we iets meer van de Burj Al Arab maar we zijn nog altijd niet tevreden.

We proberen het strand te bereiken maar als niet hotelgast worden we overal steevast geweigerd en weggestuurd. De aanhouder wint en uiteindelijk vinden we een publiek strand waar we de Burj Al Arab in volle glorie kunnen bewonderen. Nou ja, bijna in volle glorie want het hotel ligt 280 meter van het vasteland. We ploffen neer in het zand en komen weer een beetje op adem.
Je moet wat over hebben voor een foto!

De Burj al Arab is indrukwekkend. Het hotel is 321 meter hoog en heeft de vorm van een zeil van een schip. Ik ben nieuwsgierig hoe het er van binnen uitziet maar daar zal ik niet zo snel achter komen want de goedkoopste kamer kost +/- € 1.200,00 per nacht en dat ligt toch ver boven ons budget. We blijven op het strand totdat de zon helemaal onder is en lopen hierna naar de Mall of the Emirates waar we genieten van een Mexicaanse maaltijd. Hierna gaan we terug naar ons appartement. Het zit erop, morgen vertrekken we naar India maar we hebben zeker geen spijt van ons bliksembezoek aan de Verenigde Arabische Emiraten.

De Sjeik Zayed moskee van Abu Dhabi staat inmiddels te pronken bovenaan ons lijstje "indrukwekkende moskeeën " en Dubai is fascinerend en bizar tegelijk en moet je eigenlijk eens in je leven met eigen ogen gezien hebben.